Skaitomiausi

Ji ir Jis

Mantas Petruškevičius   |   2014-10-30

Vakarų Londonas – prieinamas ir (ne) toks brangus

Vakarų Londonas – prieinamas ir (ne) toks brangus Vakarų Londonas kupinas įvairenybių: nuo išpuoselėtų parkų iki musulmonų pilnų gatvių.

Londonas – nuostabus miestas. Jame tvyro energija, vyksta nuolatinis judėjimas ir nesustojantis veiksmas ištisą parą. „Jei žmogus pavargo nuo Londono, vadinasi, jis pavargo nuo gyvenimo“, – ne veltui ši žinomo anglų rašytojo Samuelio Džonsono garsioji frazė milijonų žmonių kartojama iš kartos į kartą jau pustrečio amžiaus. Šiame numeryje savaitraštis „Tiesa“ tęsia straipsnių apie ciklą apie Jungtinės Karalystės sostinę, jos gyvenimo būdą bei kasdienį ritmą penkiose Londono teritorijose: vakarų, pietryčių, šiaurės ir centro.

Visur Londone yra panašiai, pasakysite. Taip, tačiau tik iš pirmo žvilgsnio. Sostinės teritorijų ribas yra priimta skirstyti pagal pagrindinę ir didžiausią jos upę Temzę. Gyvenvietės, esančios į šiaurę ar pietus nuo upės, laikomos Šiaurės ir Pietų Londonu. Į rytus ir vakarus – atitinkamai Rytų ir Vakarų.
Tolyn nuo pramoninio miesto

Vakarų ir Pietvakarių Londonas šiandien yra suvokiami skirtingai, nei prieš kelis šimtmečius. Tais laikais pasiturinčios anglų šeimos pradėjo masiškai ieškoti ramaus kampelio dūmais ir nuolatiniu smogu tuomet kvėpavusiame pramoniniame mieste. Vienas po kito ėmė kurtis naujieji rajonai į vakarus nuo Westminsterio: Kensingtonas, Čelsis, Hammersmitas, Fulhamas. Dabartiniai Vakarų Londono simboliai – Aktonas, Ealingas ar Hounslow‘as – prie miesto buvo prijungti tik praėjusio amžiaus viduryje. Ką jau kalbėti apie netoli Heathrow‘o oro uosto esančias Uxbridge‘o ar Ruislipo gyvenvietes. Pastarosios tapo Didžiojo Londono dalimi tik išsiplėtus viešojo transporto infrastruktūrai ir šiuo metu yra labiausiai nutolusios Šiaurės Vakarų Londoną jungiančios Metropolitano metro geležinkelio linijos stotys.

Iš Stratfordo – į Aktoną

Tačiau kol kas sugrįžkime prie kiek arčiau į vakarus nutolusių Aktono ir Ealingo. Formaliai Aktonas priklauso Ealingo savivaldybei, bet dauguma įsikūrusiųjų vakaruose juos priskiria atskiriems rajonams. Tiek viename, tiek kitame gyvena nemažai imigrantų iš viso pasaulio. Vietinių anglų čia surastume vos vieną iš trijų gyventojų. Panašiai, kaip Rytų Londoną esame pamėgę mes, lietuviai, taip Aktoną ir Ealingą vakaruose pastarąjį dešimtmetį masiškai užplūdo mūsų kaimynai lenkai. Tai patvirtina ir trejus su puse metų rytinėje šio rajono dalyje, Acton Easte, namą su šeima ir draugais besinuomojantis Algirdas: „Daug kas mano, kad Vakarų Londonas yra daugiausiai pasiturinčių anglų mėgstama gyventi vieta. Kai persikraustėme iš Stratfordo, jau pirmomis dienomis pamatėme, kad taip toli gražu nėra. Mūsų gatvėje, kaip ir visame rajone, daugelis kaimynų yra lenkai. Jų čia tikrai dauguma.“
Paklaustas, kodėl tautiečių pamėgtus rytus jo šeima iškeitė į gyvenimą vakaruose, Algirdas atsakė nedvejodamas: „Dėl geresnės gyvenimo kokybės ir kainos santykio. Čia už namo nuomą mokame šiek tiek brangiau, nei iki Olimpiados mokėjome Stratforde. Bet rytuose sunkiau atrasi tiek žalumos, parkų ir gaivesnio oro, negu gretimame Ealinge ar Aktone, kuriame dabar gyvename. Apskaičiavome, kad tas kelių šimtų svarų skirtumas leidžia gyventi jaukiame, nors ir mažesniame kampelyje Vakarų Londone. Gyventi su šeima čia patogu.“

Aukso vidurys Vakarų Londone

Prabangesni rajonai, tokie kaip Kensingtonas ar Fulhamas, įsikūrę netoli nuo centro, yra sunkiau įkandami daugeliui atvykėlių. Tačiau Aktonas ir Ealingas – vis dar „aukso viduriukas“, per daugelį metų tapęs puikia alternatyva Rytų Londonui. „Negalvokime, kad vakaruose viskas daug brangiau, nei kitur. Ne viskas. Maisto prekių kainos visur panašios, didieji prekybos centrai sau neleistų taikyti dvigubų standartų. Skiriasi tik būsto nuomos kainos ir keletas smulkmenų: vaisiai ir daržovės mažose parduotuvėlėse čia brangesni. Taip pat – alus“,– šypteli pašnekovas. „Stengiamės dažnai nepiktnaudžiauti greitu maistu ir to paties mokome savo vaikus, tačiau burgeriai ar vištienos sparneliai čia tikrai brangesni, nei rytuose. Pavyzdžiui, Stratforde už 3,50 svarų būdavo galima gauti gerą porciją 12-os vištienos sparnelių su traškučiais. Aktone – jau tik aštuonis“, – vaizdžiai kainų skirtumus apibūdino Algirdas.

Paklaustas, ar pustrečių metų pagyvenusi Aktone pašnekovo šeima nenorėtų ieškotis kitų, galbūt dar neatrastų vietų gyventi vakaruose, Algirdas nebuvo kategoriškas: „Neseniai savaitgalį aplankėme Ričmondą, Kingstoną ir dar keletą vietų pietvakariuose. Matėme agentūrų languose keletą neblogų pasiūlymų nuomotis namus Kingstone, netoli Ričmondo parko. Vieta – ideali, ir kainos panašios. Bet čia, kur gyvename dabar, susisiekimas į darbą kiek geresnis. Be to, turime dar pusmetį galiojantį namo nuomos kontraktą. Kol kas tikrai negalime skųstis gyvenimu Aktone“, – sakė pašnekovas.

Susisiekimas – puikus

Iš tiesų, susisiekimas į vakarus besitęsiančioje Londono dalyje yra puikus. Be metro ir traukinių stočių, čia galima atrasti didžiąją dalį vakarų jungiančiątransporto arteriją – Uxbridge Roadą. Ši gatvė prasideda Shepherd’s Bush‘o rajone ir tęsiasi iki tolimiausios Vakarų Londono gyvenvietės, Uxbridge‘o. Seniau šiuo maršrutu keliautojai pradėdavo kelionę Oksfordo link. Tai buvo viena iš pagrindinių sostinę su užmiesčiu šiaurės vakaruose jungiančių arterijų. Šiandien Uxbridge Roadas – pagrindinis Vakarų Londoną jungiantis viešojo transporto kelias. Įsėdę į 427, 207 arba 607 autobusą prie „Westfield“ prekybos centro vakaruose, galutinę stotelę po maždaug valandos Uxbridge pasieksite pravažiavę pro Aktoną, Ealingą, Southolą ir Hayesą. „Su autobuso vairuotoju kartą pajuokavome, kad jeigu ne spūstys ryte ir po darbo, tai būtų pats lengviausias maršrutas – visą kelią važiuoji tik tiesiai, net vairo pasukti beveik nereikia“, – juokavo Algirdas.

Aktone gyvenantis pašnekovas sutinka, jog susisiekimas su centru ir tolimesnėmis Londono dalimis iš tiesų labai geras: „Rytais į darbą nuvažiuoti užtrunki ne daugiau nei pusvalandį. Dirbu statybose, ir mūsų objektai jau antrus metus yra Londono centre. Kelionė trunka 15 minučių autobusu iki Shepherd’s Bush‘o metro stoties, o jau nuo ten centrine (raudona) linija visas miesto centras – ranka pasiekiamas. Žmona į darbą vyksta kiek vėliau ir renkasi traukinį (overground) iš Centrinės Actono stoties, tada nereikia važiuoti per pirmąją zoną.“

Paklausus, ar Algirdo šeima nesigaili iškeitusi rytus į vakarus, klausimą pakeitė klausimas: „O ko čia gailėtis? Buvo gerai gyventi ir Stratforde. Ten daug draugų lietuvių, gyvena pusbrolis. Kol neturi šeimos, gyvenimo sąlygos nėra pats svarbiausias dalykas. Tik vėliau pradedi vertinti gyvenimo kokybę. O čia ją turime, todėl grįžti atgal nesinorėtų. Tačiau visiškai nuo gyvenimo rytuose nenutolome – net mūsų rajono pavadinime skamba žodis Rytų (Aktonas). Tik vakarietiškai“, – juokėsi Algirdas.

Žymos: Londonas, Mantas Petruškevičius, Nuoma, Būstas Anglijoje

Komentarai

Naujausi straipsniai

Kiti rubrikos straipsniai

Anekdotai

– Aš taip noriu ėsti!
– Onyte, mergaitės ne ėda, o valgo.
– Valgyti aš norėjau prieš aštuonias valandas, o dabar noriu ėsti.