Skaitomiausi

Citata

Orai

Find more about Weather in London, UK

Ji ir Jis

tiesa.com   |   elegancija.eu   |   2014-02-01

Kaip atsirado ir kuriami televizijos serialai (II)

  
Kaip atsirado ir kuriami televizijos serialai (II) Serialas \\\"Simpsonai\\\" rodomas jau 24-ą sezoną.

Šeštajame–septintajame dešimtmečiais situacijų komedijos Amerikoje jau buvo populiariausios televizijos pramoginės laidos.

 Kurį laiką su jais dar konkuravo žinių konkursai (quiz show), tačiau jie pasitraukė į antrą planą dėl nuolatinių apgaulės skandalų. Kitas pagrindinis situacijų komedijų konkurentas – vesternai – iš televizijos galutinai išnyko aštuntajame dešimtmetyje. O štai situacijų komedijos išliko. 1955 metais televizijoje pasirodžiusi buvusi radijo laida „Gunsmoke“ buvo transliuojama ištisus 20 metų ir tapo ilgiausiai rodoma vaidybine laida televizijos istorijoje (kiekiu ją pralenkė animacinis serialas „Simpsonai“, nuo 1989 metų transliuojamas jau 24 sezoną).
 
Atspindi opias visuomenės problemas
 
Ir būtent situacijų komedijose amerikiečiai pirmą kartą išvydo gvildenamas opias visuomenės problemas ir klausimus, kurie kitose žiniasklaidos priemonėse būdavo tabu. Abortai, dirbtinis apvaisinimas, juodaodžių integracija, bučinys tarp skirtingų rasių veikėjų, gėjai – situacijų komedijose visa tai buvo. Iš jų herojų lūpų sklido tokie keiksmažodžiai kaip „hell“, „godamn“, „nigger“, „shit“ ir t. t., ir jiems tai buvo atleidžiama (tiesa, 1981 metais keiksmažodis „fuck“, pirmą kartą ištartas laidoje „Saturday Night Live“, sulaukė nelinksmų pasekmių – jį ištaręs komediantas Charlesas Rocketas buvo atleistas iš darbo).
 
Po Vietnamo karo situacijų komedijos po truputį prarado savo pirminę paskirtį – juose pradėjo dominuoti temos, kuriose jau nebebuvo nieko juokingo. Taip atsirado terminas „serialai“, ir jų rodomos istorijos jau derinosi prie laikmečio reikalavimų. Augantis nusikalstamumas sąlygojo serialus apie policininkų ir detektyvų darbą („Hill Street Blues“, „Miami Vice“, „NYPD Blues“), karo invalidų antplūdis – serialus apie ligoninių kasdienybę („St. Eslewhere“, „E. R“), „japių“ propaguojama karjeros siekiamybė ir vienatvė – serialus apie barus ir kavines, kur vyksta socialinis gyvenimas („Cheers“, „Friends“), devintojo dešimtmečio mafijozių teismai – mafijos kroniką („Wiseguy“), Ronaldo Reagano laikais suklestėjęs turto kultas – serialus apie turčius („Dallas“, „Dynasty“). Identiteto krizė ir astronominiai atradimai pastūmėjo žiūrovus ir į mistiką („Twin Peaks“, „X-Files“, „Lost“). Tiesa, kurti mistinius serialus vis dėlto pasirodė pelninga, bet ir sunkiausia. Pavyzdžiui, „X-Files“ kūrėjas Chrisas Carteris planavo tik tris sezonus, kurių pabaigoje „viskas turėjo paaiškėti“, tačiau serialo populiarumas reikalavo naujų idėjų, ir devyni „X-Files“ sezonai baigėsi tuo, kad jų kūrėjas pats galutinai susipainiojo siužetinėse linijose, nieko žiūrovams neišaiškino, ir galų gale dėl to susirgo depresija, nors pinigo uždirbo iki gyvenimo galo. Toks pat likimas ištiko ir serialą „Lost“. Tiesa, apsieita be autorių depresijos.
 
Serialai tapo įprastine amerikiečių gyvenimo dalimi, kol 1986 metais atsitiko tai, nuo ko jų istorijų kūrėjai įžengė į naują erą – televizijos kabelinis kanalas HBO užkodavo savo siunčiamą signalą, kad laidos būtų matomos tik susimokėjusiems abonentams.
 
Kabelinės televizijos triumfas
 
Pirmoji kabelinė televizija Amerikoje pradėjo veikti dar 1948 metais, ir tai buvo puiki alternatyva ambicijų turintiems verslininkams, neišgalintiems konkuruoti su didžiaisiais nacionaliniais kanalais. Aštuntajame dešimtmetyje prasidėjo ir satelitinės televizijos transliacijos, sąlygojusios daugybės naujų kanalų atsiradimą.
 
Dabartinė „auksinė“ serialų epocha prasidėjo 1999 metais, kai HBO pradėjo transliuoti serialus „Sopranai“ ir „Seksas ir miestas“. Šie serialai nustatė naujas žaidimo taisykles, su kuriomis teko taikstytis visiems.
 
Mat kabelinė televizija, kurią mato tik susimokėjęs abonentas, nebuvo tokia apribota kaip įprastinė. Kabelinė televizija neturėjo vienos problemos, kamavusios didžiuosius kanalus – ji neturėjo įtikti visiems. Ar serialą žiūrėjo du milijonai, ar 22 milijonai žiūrovų – kabelinės televizijos vadovams iš esmės dėl to nebuvo didelio skirtumo, mat pinigus atnešdavo ne reklamos davėjai, o patys žiūrovai, mokantys už tai, kas buvo įdomu būtent jiems. Taip ir nacionaliniame „Fox“ televizijos kanale vos du milijonus žiūrovų pritraukiantis serialas būtų nutrauktas po penkto epizodo, o štai AMC kanale rodomas serialas „Mad Men“, dažnai surenkantis net mažiau nei du milijonus žiūrovų, išgyveno jau šeštą sezoną.
 
Toks verslo modelis – „nebūtinai visi, bet keli – patys geriausi“ – suveikė. Tokiu principu remiantis suklestėjo ir „Sopranai“, ir ypač „Seksas ir miestas“, kuriuos net Lietuvoje žiūrėdavo mažai žiūrovų, tačiau tie žiūrovai buvo tikra visuomenės grietinėlė. Nuogybės, grubi leksika ir natūralizmas buvo įmanomi tik mokamuose kabeliniuose kanaluose, tačiau laisvė nuo cenzūros nebuvo pats svarbiausias dalykas – svarbiausia, kad kabeliniai kanalai suteikė autoriams kūrybos laisvę.
Beveik visi pastarojo meto televizijos šedevrai gimė būtent kabeliniuose kanaluose. Ir kiekvieną jų sukūrė žmogus, perėjęs iš didelio nacionalinio televizijos kanalo, kur jo siūlomos idėjos ar vizijos sulaukdavo tradicinių įvertinimų: „Ne“, „Ar žiūrovai supras?“, „Žiūrovams tai nepatiks“, „Verčiau padarome taip, kaip visada“. Pavyzdžiui, prieš patekdami į HBO kanalą „Sopranai“ buvo atmesti visose didžiosiose JAV televizijos kompanijose. O „Sony Entertainment Television“ pasiūlymą kurti „Breaking Bad“ serialą apibūdino kaip „pačią kvailiausią idėją, kokią tekę išgirsti“. O štai AMC kanale „Breaking Bad“ išbuvo penkis sezonus ir dabar laikomas „vienu geriausiu serialų per visą televizijos istoriją“…
 
Krizės, krizės...
 
Vis dėlto ir kabelinėse televizijose nebuvo viskas taip sviestu patepta. Pirmoji krizė prasidėjo dar paskutiniame XX amžiaus dešimtmetyje, kai ekranus užkariavo realybės šou – pigesnės ir lengviau pagaminamos laidos. Antroji krizė kilo 2010 metais, AMC kanale pasirodžius serialui „Walking Dead“. Ir bėda buvo ne serialo turinio kokybė – ji išliko aukšta. Serialas apie zombius, sumušęs visus žiūrimumo rekordus, kaip ir fantastinė-istorinė „Game of Thrones“ saga, pasirodžiusi per HBO kanalą, eilinį kartą įrodė banalią tiesą – drakonai ir zombiai daro geresnius pinigus nei psichoanalitinės prasmės paieškos. Su „Walking Dead“ serialu kūrėjų eksperimentų era baigėsi, ir į ekranus vėl sugrįžo stereotipai. Serialai su įprastomis siužetinėmis linijomis – meile, išdavyste, šiek tiek saikingo sekso, pinigais, gaudynėmis, galų gale, Gėriu, visada nugalinčiu Blogį. Net ir Lietuvos šviesuomenės mėgstamas serialas „Homeland“, atrodytų, yra tikra drama, tačiau jis sukurtas pagal dar senais laikais veikusį „keturių asmenų“ šabloną, ir kartu su kitais dabarties serialais tapęs devintojo dešimtmečio filmų imitacija.
 
 
Naujas modelis
 
Bėda ta, kad dabartiniai serialai yra praradę ne turinio kokybę, bet originalumą, prie ko kabelinių televizijų žiūrovai jau buvo spėję priprasti. Žinoma, esti ir naujų tendencijų – štai „Netflix“ kanalas sugalvojo dar vieną modelį, išleisdamas iškart trylika serijų „House of Cards“, kuriame pagrindinį vaidmenį atliko „Oskaro“ laimėtojas Kevinas Spacey. Tuo pačiu principu „Netflix“ atgaivino ir „Arrested Development“ serialą, nutrauktą dar 2006 metais dėl mažų reitingų. „Netflix“ taip pat leido scenaristams padirbėti ilgiau ir baigė gražią tradiciją baigti kiekvieną seriją pačioje įdomiausioje vietoje, siekiant išlaikyti žiūrovų susidomėjimą. Beje, „Netflix“ kanalas tokiu modeliu išsprendė ir dar vieną problemą – gerų aktorių pasirodymą serialuose. Didieji aktoriai kvietimus vaidinti televiziniuose serialuose visada laikė šiek tiek pažeminimu ir degradacija. Pasirodyti „cameo“ rolėje – prašom, o štai būti serialo veidu buvo sudėtinga. Tai nuolatinis darbas, ir jei serialas bus pratęstas kitam sezonui, dingsta galimybė dalyvauti kituose, gal net ir pelningesniuose projektuose. Jei serialas nutraukiamas dėl mažų reitingų, kiekvienam aktoriui tai dėmelė gražiame CV…
 
„Netflix“ pasiūlytas modelis padėjo išvengti tokių problemų ir suteikė žiūrovams viltį, kad televiziniuose serialuose matysime vis daugiau mūsų mylimų ir talentingų veidų.
 
 
  

Žymos: televizija

Komentarai

Naujausi straipsniai

Kiti rubrikos straipsniai

Anekdotai

– Kaip manai, ar dar bus bobų vasara?

– Bobų dar bus. Vasara - kažin...